-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50043 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا در آيه ولايت كه در شأن امام علي(ع) مي باشد فعل ها بصورت جمع آمده؟
بله، درست است كه استعمال لفظ جمع «الذين» در مفرد، به اصطلاح خلاف ظاهر كلام است و بدون قرينه جايز نمي باشد، ولي به سبب قراين (شأن نزول هايي كه خود اهل سنت بيان كرده اند و رواياتي كه از طريق شيعه رسيده است) مي شود استعمال كرد. به جهت اين كه در خود ادبيات عرب مكرر ديده مي شود كه از مفرد به الفاظ جمع، تعبير آورده مي شود. در قرآن نيز طبق همين شيوه استعمال فوق در آيات متعددي مشاهده مي شود اهل سنت خودشان اين گونه استعمال ها را پذيرفته اند. آن موارد به شرح ذيل است: الف) كلمه نساءنا و انفسنا در آيه مباهله، بدون هيچ گونه شكي در وجود فاطمه زهرا(س) و علي(ع) به كار رفته است. ب ) در همين سوره مائده، آيه 52 گوينده اين جمله «{/Bيَقُولُونَ نَخْشي أَنْ تُصِيبَنا دائِرَةٌ{w8-12w}{I5:52I}/}» طبق بيان اهل سنت تنها شخص عبدالله ابي بوده است. ج ) همچنين در آيه اول سوره ممتحنه و آيه 8 سوره منافقون و 215 و 274 سوره بقره، تعبيراتي ديده مي شود كه عموماً به صورت جمع است ولي طبق آنچه در شأن نزول آنها آمده منظور يك فرد بوده است. اما اين كه به چه علت در اين مورد و امثال اينها استعمال فوق صورت مي گيرد مي توان به دو علت اشاره كرد: الف) از نظر عرف اين مطلب پذيرفته شده است كه وقتي مي خواهند حكمي را بيان كنند آن را در شكل كلي عرضه مي كنند. اگر چه مصداق آن به يك فرد منحصر بوده باشد. خداوند هم در بيان حكم ولايت مطابق با اين قاعده عمل كرده است. ب ) خداوند با اين شيوه مي خواهد نكته مهمي را هم افاده بكند و آن اين است كه ارزاني نمودن انواع كرامت هاي ديني از آن جمله ولايت به بعضي از مؤمنين علي(ع) در اثر تقدم و تفوقي است كه او در اخلاص و عمل بر ديگران پيدا نموده است، {V(علامه طباطبايي، محمد حسين، ترجمه تفسير الميزان، ج 6، ص 14)V} ازاين رو، آيه در مقام بيان اهميت موقعيت آن فرد و نقش مؤثري كه در اين كار داشته مي باشد. تا عظمت كار براي همه روشن گردد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.